Değinmeler: Roma, Alfonso Cuaron, Dram, Meksika, 2018
Alfonso Cuaron'un Roma
filminin kayda değer tek yanı bence sinematografisi.
Geniş açı çekim, sabit ve sadece sağa-sola hareket eden kamera vs. bunların
hepsi, biraz da tiyatrovari şekilde gerçek bir seyirlik olduğunu da gösteriyor. Uzaktan, hizmetçi kadını ve
aileyi seyrediyoruz. Elbette Roma'da göndermeler yok değil, ama hepsi estetize
edilmiş görüntünün arkasında kaybolup gitmiş, ufak-tefek değiniler (yolcu uçağı
mesela; arada bolca görmemiz bir yana uçakla başlayıp uçakla bitiyor). Cuaron
görsel bir şiir şöleni sunmuş bize.
1. Roma'nın açılışındaki sahnede yerdeki su
birikintisine yansıyan uçağı görürüz. Küçük, dar bir alana yansır. Bu hizmetçi
Cleo'nun dünyasıdır. Kapanışta aynı uçak bu sefer evin bahçesinden, binaların
çerçevelediği gökyüzünde görünür. Cleo'nun dünyası yaşadıklarıyla
genişlemiş, ama yine de belli bir çerçeve içerisinde kalmıştır.
2. Roma'nın bir sahnesinde Cleo yatakta
uzanırken, arkasında azgın dalgaların bulunduğu bir resim görürüz.Yüzme
bilmeyen Cleo dalgaların arasında gibidir. Finale doğru yüzme bilmeyen Cleo
ailenin iki çocuğunu azgın dalgalarda boğulmaktan kurtarır.
3. Roma'daki en etkili sahnelerden biri;
dışarda hakları için eylem yapan sosyalist 'bir takım halk', içeride onları
seyreden takım elbiseli, beyaz yakalı halk. Hala öyle değil mi?
4. Roma'da sahnenin arkasında gördüğümüz
duvara asılı resimlerin altında da resimde tasvir edilen nesneleri görmeniz
mümkün. Yemek sahnesinin arkasında duvarda asılı resimde meyve tabağı ve
çiçekler varken, resmin altında meyve tabağı veya diğer çiçekli resimin altında
çiçekler var.
5. Roma'nın anahtar sahnelerinden biri
bence bu. Uzakdoğu sanatları ustası imkansız bir hareket yapıyor ve kendisine
gülen kalabalığa aynı şekilde yapmalarını söylüyor. Kalabalıkta bunu usta gibi
yapabilen tek kişi hizmetçi Cleo! Hayatı, ofarkında bile olmasa da Cleo'yu dengeli bir kişiye dönüştürmüş.
6. Roma'da ailenin oğlu Pepe ölü taklidi
yapıyor; bir süper kahraman gibi (Süperman) pelerin takmış ve sunak benzeri bir yapıya
uzanmış. Kendisini insanlık için feda eden bir kahraman. Hemen sağda ufak
tekerlekli bir oyuncak at var. En büyük kahramanların ölümlerinin yaşandığı Homeros'un İlyada'da anlattığı Troia Savaşı destanına gönderme yapıyor ve Troia Atı'nı temsil ediyor.
7. Roma'da bir sokak adı Calle de Tepeji
(Tepeji aslında filmin geçtiği kentin adı), yani Tepeci Sokak. Aztekçe (Cleo
bir Aztek) Tepetl/Tepec tepe anlamına geliyor. Atatürk'ün Güneş-Dil Teorisi
çalışmaları için Meksika'ya yolladığı Tahsin Mayatepek soyadını bu kelimeden
alıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder