O AN: GARİP BİR KOLEKSİYONCU "Beşir'in finalde mezarlıktaki ölülerle ve doktoruyla konuşması" (Nurettin Özel, Türkiye, 1994, Dram)
22 yıldır mezarlıklarda bekçilik yapan Beşir, ailesinden, çevresinden ve dostlarından görmediği ilgiyi mezarlıktaki ölülerde aramaya başlar. Bunda biraz da bir mezarlıkta yaşamak istemeyen ve çokta isteyerek evlenmediği karısının da büyük payı vardır. Zamanla ailesinden ve çevresinden iyice kopan Beşir, kendini adadığı o mezarlıktaki ölülerin fotoğraflarından garip bir koleksiyon yapar. Mezarlığa gelen her ölünün fotoğrafını biriktiren Beşir, onlardan bir albüm yapar ve adlarını, ne iş yaptıklarını ve nasıl öldüklerini yazar. Amacı da bu koleksiyonu karıştıranların ölümü hatırlamalarını sağlamaktır. Ancak hem bu koleksiyon hem de kendisini toplumdan tecrit etmesi sonucu, kendisini tedavi etmesi için bir doktor gönderilir. Doktor mezarlığa yaptığı ziyaretlerle Beşir'i tedavi etmeye çalışır, ama bu aynı zamanda doktorun da ölümü ve Beşir'i keşfedişi anlamına gelmektedir.
Burada size sunduğumuz replik biraz uzun olmasına rağmen, Türk sinemasının en önemli ve can alıcı repliklerinden biri olarak kabul edilir. Film ise akademik düzeyde Ingmar
Bergman'ın "Yedinci Mühür" filmiyle karşılaştırılır. İslami
bir çizgide olmasına rağmen, bu replikte de yer alan "sorsam diyorum
‘nereye böyle?’" söylemi aslında Hıristiyanlık'ta yer alan "Quo
Vadis?/Nereye?" tabirine işaret etmektedir ve kaynağı İncil'dir
"Yuhanna16.5: Şimdiyse beni gönderenin yanına gidiyorum. Ne var ki,
içinizden hiçbiri bana, 'Nereye gidiyorsun?' diye sormuyor.". Diğer
taraftan senaryo da Yunan mitolojisi ile karşılaştırılmakta, hatta bir mezarlık bekçisi olan Beşir karakterinin, Yunan mitolojisinde ölüleri Hades'e götüren kayıkçı Kharon'u simgelediği söylenmektedir. Bu nedenle Türk
sineması için seyredilmesi gereken, önemli bir filmdir. Bu filmle ilgili olarak meraklıların, Yeditepe Üniversitesi, İletişim Fakültesi öğretim üyesi Yard. Doç. Dr. Tarık Emre Yıldırım'ın "İSLAMCI TÜRK SİNEMASINDA VAROLUŞÇU ÇİZGİLER Örnek Olay: "Yedinci Mühür" Filmindeki Varoluşçu Soruların "Garip Bir Koleksiyoncu" Filminde İşlenişi ve Günümüz Türk-İslam Kültürüne Yansıması" isimli makalesini de okumalarını salık veririz.
İşte Beşir'in filmin finalinde, mezarlıktaki ölüler ve doktoruyla (psikiyatrist) yaptığı konuşma:
“Ne yatarsınız canlar, kalkın.
Kalkın da görün dünyadakilerin halini.
‘Bal tutan parmağını yalar’
demiş ya birisi, tutup tutup yalıyorlar parmaklarını.
Her gün, gökten yıldız kayar
gibi biri kayıyor da aralarından,
ne sizden haberleri var ne de
sizin gibi olacaklarından.
Bakmayın üzerinize kapanıp da
döktükleri gözyaşlarına,
daha mezarlık duvarından
çıkmadan kuruyuveriyor gözlerindeki yaşlar.
Ağlarken gülüverirler, ölenle
ölünmez diyerek.
Hiç olmadık yerde saatlerce
çene çalıp zaman öldürseler de,
size bir Fatiha gönderecek
kadar zaman bulamazlar.
Bu toprağın üstü varsa bir de
altı vardır derler de bazen,
altını hiç düşünmeye
yanaşmazlar nedense.
Sizler bu duvarın içinde
beklerken kopmasını kıyametin,
Onlar duvarın dışında
ölümsüzlüğün sırrının bulunmasını beklerler.
Üç günlük seyahatte bile
valizlerini tıka basa doldurup hazırlık yaparlar da,
Bu kaç gün süreceği belli
olmayan seyahatleri için hazırlık yapmaya bile gerek görmezler.
Neden susuyorsun doktor? Berbat
bir gece değil mi?
Bu ne iştir ki, kalkıp ‘görmediğim
şeylere pek inanmam’ diyorsun,
Sonra da görmediğin aklımın
hasta olduğunu söylüyorsun.
Kafayı ölüme takmış diyorsun!
Ya sen doktor, sen kafayı neye
taktın hiç düşündün mü?
Paraya mı? İnsaf edin Allah
aşkına!
22 yıldır şu duvarların içine
kimler geldi bir bilsen!
Hepsinin resimlerini biriktirip
albüm yaptım.
Hani şu ‘Garip Bir Koleksiyon’
dediğin.
Adlarını yazdım, ne iş
yaptıklarını yazdım, nasıl öldüklerini yazdım.
Neden mi? Bu garip koleksiyonu
karıştıranlar gerçeği görsünler diye.
Görsünler de ölüm diye bir
sona, ölüm diye bir başlangıca hazırlıklı olsunlar diye.
Ölüm! Ölüm ufuktaki bir
çizgidir doktor,
siz bu çizginin görünen
tarafına baktınız.
Bense görünmeyen tarafına.
Hak, hak deyip kendinize bile
haksızlık yaptınız.
Vur patlasın çal oynasın misali
yaşadınız; sorumsuzca, şuursuzca.
Bazen ne geçiyor aklımdan
biliyor musun doktor?
Bazen ne derim kendi kendime biliyor
musun?
Herkesi toplasam diyorum;
dağda, taşta, yolda, belde kim varsa herkesi
ve sorsam diyorum ‘nereye
böyle?’
Bu telaşla, bu hırsla, bu
aceleyle nereye böyle?
Ne büyük delilik olur değil mi?
Etrafına bir bak hele doktor!
Bir sürü insan göreceksin.
Acıları, sevinçleriyle bir sürü insan.
Bunları düşünmek, bunları
söylemek delilikse,
ben deliliğimden memnunum
doktor.
Git tedavi için boşuna zaman
kaybetme.
Git akıllılığının sefasını sür.
Git felekten bir gün de sen
çal.
Kaç günü varsa bu feleğin,
herkes çala çala ne bittiği var
ne biteceği.
Git, ne olur git, yalnız bırak
beni.
Sahte bir dost görmek
istemiyorum karşımda.”
Merhaba. Öncelikle film 1991 yılına ait ve final repliğindeki "sorsam diyorum ‘nereye böyle?’" söylemi aynı zamanda Kur'an-ı Kerim'in 81. suresi olan Tekvîr Suresi'nin 26. ayetindeki meâlen "Öyleyse siz nereye gidiyorsunuz?" sualine de işaret etmektedir. Saygılar.
YanıtlaSilTeşekkürler. Aynı zamanda Yuhanna İncili 16:5'de de "Nereye gidiyorsunuz?" sorusuna işaret eder, ki ünlü Latince deyim "Quo Vadis" de buradan gelir.
Sil16: 5 - "Şimdiyse beni gönderenin yanına gidiyorum. Ne var ki, içinizden hiçbiri bana, 'Nereye gidiyorsun?' diye sormuyor.
Evet, yazınızı baştan sona kadar okudum. Şu an sitenizde paylaşmış olduğunuz diğer filmleri inceliyorum (hepsine bir anda bakmak imkânsız gibi). İyi geceler dilerim.
SilMerhaba. Öncelikle film 1991 yılına ait ve final repliğindeki "sorsam diyorum ‘nereye böyle?’" söylemi aynı zamanda Kur'an-ı Kerim'in 81. suresi olan Tekvîr Suresi'nin 26. ayetindeki meâlen "Öyleyse siz nereye gidiyorsunuz?" sualine de işaret etmektedir. Saygılar.
YanıtlaSilBu film in yapiminda emegi gecen orcun sonat a ALLAH rahmet eylesin by eseri izledimde hayatin gercek olmadigini anladim ve ekledim inna lillahi be inna ileyhi raciun
YanıtlaSil